Neuromarketing voor websites
Een website, bijna iedere ondernemer heeft er een. Maar is hij wel effectief? Levert jouw website je daadwerkelijk klanten op? Elke site kan beter. Met een helder stappenplan op basis van de kennis van neuromarketing kijkt Linda wat beter kan en waarom de website -om het in jargon te zeggen- niet converteert. Dazlin haalt de pijnpunten van je website boven water.
Wat is neuromarketing?
Neuromarketing is een relatief nieuw vakgebied voor marketeers. Hierbij zet je psychologie, en dan met name inzicht over de werking van het brein, in voor je website. Daarmee bouw je websites die gebruiksvriendelijker zijn voor je bezoeker. Mensen snappen waar jouw site over gaat en welk voordeel ze daarmee kunnen behalen. Om de principes van neuromarketing toe te passen heeft Linda diverse opleidingen gevolgd.
Waarom converteren websites niet of nauwelijks?
Een van de oorzaken van het lage aantal reacties op websites heeft vaak te maken met het onvoldoende prikkelen van het brein. De bezoeker wordt niet uitgedaagd om iets te doen, om tot actie over te gaan. Er mist een zogenoemde ‘call to action’.
Dat is bijvoorbeeld een opvallende button op de site waar op geklikt kan worden. Met die klik wordt een nieuwe pagina geopend, een pagina waar de lezer overtuigend bewijs ziet. Zo neem je bezoeker steeds wat dieper mee de site in en raakt deze gemotiveerd om contact op te nemen.
Overtuigen of informeren?
Ook zijn we heel goed in informeren, maar minder handig in overtuigen. Het resultaat is dat we eindeloos vertellen over wat we doen, maar bijna niet laten zien wat het effect is van de dienst of het product.
Wat levert het jouw lezer op? Wat is het overtuigende bewijs dat het probleem van je klant wordt opgelost? Laat dat zien, bijvoorbeeld met cijfers of voor & na foto’s.
Wie is de persoon achter het bedrijf?
Het grappige is dat we op een website graag officieel en serieus willen overkomen, maar daardoor scheppen we onbewust een afstand. Hou het persoonlijk.
Laat, met behulp van foto’s en persoonlijke stukjes tekst, zien wie er bij jouw bedrijf werken. Dat geeft bezoekers een vertrouwd gevoel. En daardoor zijn ze eerder geneigd om te reageren op jouw site.
Das Linda!
Check gratis jouw ‘neuroscore’.
Wil je weten hoe jij jouw website eenvoudig kunt verbeteren? Download dan hier de korte checklist inclusief tien gratis tips.
Buitenstate: van 1 naar 180 leads per maand
Dazlin werkt voor Buitenstate makelaars, een samenwerkingsverband van NVM makelaars. Bij de optimalisatie van de website is gebruik gemaakt van neuromarketingprincipes.
Vóór deze aanpassing kwam er hooguit een keer per maand een reactie of aanvraag via de site. Binnen een jaar steeg dit naar 2.215 leads, dat zijn ruim 180 reacties per maand!